Drie maanden Laos - DEEL 1 - het district - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sander Putmans - WaarBenJij.nu Drie maanden Laos - DEEL 1 - het district - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sander Putmans - WaarBenJij.nu

Drie maanden Laos - DEEL 1 - het district

Door: Sander Putmans

Blijf op de hoogte en volg Sander

31 December 2012 | Laos, Vientiane

Drie maanden Laos - DEEL 1 - het zuiden (Khongdistrict en verantwoording donaties)

Na veel vragen en verschillende pogingen om te beginnen hier dan eindelijk een verslagje van het eerste deel van mijn 3 maanden in Laos tot nu toe.

Ik ben op dit moment weer in de hoofdstad Laos, Vientiane (waar internet nog slechter lijkt dan in sommige andere steden in het land, die stukken kleiner zijn). Na in oktober naar Bangkok te zijn gevlogen ben ik na een paar dagen in die stad per trein naar Ubon Ratchanthani (een andere grote Thaise stad) gereisd. Omdat ik geen treinkaartje gereserveerd had mocht ik eerst een uurtje of 5 op het station wachten om vervolgens in te stappen in een volle coupe. Ik was de enige buitenlander tussen zo'n 120 Thaise mede reizigers en ik had dan ook al snel veel bekijks. Vooral toen ze opmerkten dat ik een paar woorden Laotiaans sprak...

De treinreis duurder land (uurtje of 14) en was vermoeiend. Samen met een paar Thaise mannen een fles whiskey en een paar flessen bier leeg gedronken om de harde banken iets comfortabeler te maken. Voor 5 euro reizen brengt natuurlijk geen luxe... en de Thaise derde klas is niet voor niks derde klas..

In Ubon Rathcanthani stonden de tuk-tuks chauffeurs klaar om me voor een te hoge prijs naar het bus station te brengen. Dat heb ik dus niet gedaan. Voor 50 cent en drie kwartier later stond ik op het busstation waar de bus naar Laos zou vertrekken. Na weer een uurtje of 3 te hebben gewacht vertrok ik eindelijk. Enkele uren later stond ik in Laos en was ik in Pakse.

De eerste dagen in Pakse niet veel gedaan maar samen met het personeel van het guesthouse diverse keren gegeten en plezier gehad (sommigen kenden me nog van de vorige keer daar). Daarna kwam Dong (een Laotiaanse vrouw die veel doet voor de stichting vrienden van het Khongdistrict, www.helplaos.nl) naar Pakse samen met de Belgische Philippe. Samen zijn we na een dag oponthoud (motorpech aan de jeep van Philippe) naar het Khongdistrict gegaan. Daar ben ik zo'n 10 dagen gebleven en heb ik diverse keren Engelse les gegeven en heb ik veel dorpen bezocht om foto's te maken van schooltjes etc. Ook ben ik samen met de Laotiaanse Khamvan (een Laotiaanse vrijwilliger voor de stichting) naar diverse scholen geweest om dingen uit te delen aan kinderen (schoolspullen) die ik kon kopen door de donaties van een hoop mensen in Nederland en de verkoop van wenskaarten door ons moeder. Nogmaals hartelijk dank!

In het district heb ik ook weer gezien dat er veel goede dingen gedaan worden door de stichting en natuurlijk de vrijwilligers in Laos (in samenwerking met het bestuur in Nederland en vrijwilligers uit Belgie en Nederland). Zo heb ik o.a. een keer een paar uur gekeken naar 1 van de 12 waterpompen die recent geslagen zijn voor de inwoners van de regio.

Het aannemen van donaties voor goede doelen brengt verantwoordelijkheid met zich mee en bij deze dan alvast een eerste verantwoording van de uitgaves:

** Op 2 oktober 2012 had ik 1094,02 euro te besteden voor goede doelen.

- Op 2 oktober 2012 heb ik 744,02 euro overgemaakt naar de Stichting Vrienden van het Khongdistrict (www.helplaos.nl) waar ik later ben geweest en wat ik van voorgaande bezoeken kende.

- Op 19 september 2012 heb ik bij de Action voor 8,22 euro wat kleine schoolspullen gehaald om mee te nemen.

- Voor vertrek naar Laos had ik dus nog 341,78 euro (afgerond 342 euro) over om in Laos te besteden.

IN LAOS:

In Laos heb ik diverse mensen en organisaties met kleine giften gesteund tot nu toe. Hieronder een opsomming.

- Op 15 okt. een donatie van 100.000 Kip (ongeveer 10 euro) voor een school in Kokphung Tai. Een dorp in het zuiden van Laos.
- Op 15 oktober heb ik in een winkel in Pakse (bon aanwezig) voor 1.350.000 Kip (ongeveer 132 euro) spullen gekocht voor scholen in het Khongdistrict (in bovenstaande tekst aangehaald).
- Op 21 oktober heb ik samen met 2 jongvolwassenen (1 is commiteelid van de stichting) een dag gehad om hen internet te leren kennen. Uitgaves van die dag waren 180.000 Kip (18 euro).
- Op 23 oktober heb ik in een winkel in Khinak (in het Khongdistrict) voor 202.000 Kip (ongeveer 20 euro) schoolspullen gekocht.
- Op 1 november 2012 heb ik in de plaats Kaleum voor 100.000 Kip (ong. 10 euro) pennen gekocht voor scholen.
- In Pakse heb ik mijn resterende euro's (die ik contant bij had) gedoneerd aan dezelfde school in Kokphung Tai. Dat was 8,39 euro.
- Op 10 november 2012 heb ik wat spullen gekocht op de markt in Ban Nagasang voor het kantoortje van de stichting en het verblijf van vrijwillgers. Dat was 157.000 Kip (15,70 euro).
- Op 24 november 2012 heb ik 3 boekjes gekocht t.w.v. 50.000 Kip (5,00 euro).
- Op 26 november 2012 heb ik voor 800.000 Kip (80 euro) boeken gekocht bij Big Brother Mouse (zie: http://www.bigbrothermouse.com/) die vervolgens terecht gekomen zijn bij SAELAO Project in Ban Nathong (zie: http://saelaoproject.com/) en Lone Buffalo Foundation in Phonsavan (waar men Engelse les geeft aan kinderen). Enkele boekjes heb ik onderweg uitgedeeld aan moeders van kleine kinderen.

** Op dit moment (31 december 2012) heb ik nog over: 48,91 euro (dat is hier ongeveer 489.000 Kip). Opnamekosten van de bank zijn hier elke keer 2 of 4 euro en ik heb regelmatig moeten pinnen (lagere opnames mogelijk in Laos vergeleken met Nederland), dat moet ik nog even bekijken. Al denk ik die kosten zelf te nemen. Mochten er vragen of opmerkingen zijn dan weten jullie me wel te vinden. Ik hoop dat het duidelijk is.

Later meer. Ik heb veel gezien en meegemaakt en rare, mooie en aparte dingen meegemaakt, dus in deel 2 weer wat.

Fijne jaarwisseling en een gelukkig 2013 aan iedereen die dit leest!

  • 31 December 2012 - 09:39

    Thea En Piet:

    Het is weer een schitterend verslag. En weer vele mooie, goede dingen gedaan.
    Sander het ga je goed.
    Een heel goed en mooi 2013 vanuit Oirschot toegewenst.
    Groetjes,

  • 31 December 2012 - 10:39

    Maaike Leppink:

    Hi Sander,
    Super om je verhalen weer te lezen. Ik ben echt mega trots op je.
    Wie weet kan ik jullie ook eens helpen, moeten we maar keertje over praten.
    Veel goeds en voldoening in 2013...
    Liefs Maaike

  • 31 December 2012 - 13:28

    Marcel Van Der Pasch:


    Ha Put,

    we hebben wel efkes moeten wachten, maar daar ben je dan weer, mooi verslag! Wat zijn je vervolg plannen,
    of ben je daar nog niet helemaal uit nu?

    Ik kon afgelopen keer niet echt buurten, had hier de hele tafel vol volk zitten, we waren al aan het voorproeven voor het 2e kerstdag diner.

    Fijne jaarwisseling en een goed 2013 gewenst! Volgens mij is dat zometeen al bij jou, hier in Liempde knalt het al behoorlijk goed overdag, denk niet dat al het vuurwerk wat ik nu hoor van de bart smit is.

    Het beste,

    Mari

  • 31 December 2012 - 17:25

    Marieke:

    Hoi Sander

    Weer een leuk verslag.
    Bij jouw is de jaarwisseling al om nu denk ik.
    Een goed en vooral gezond 2013!
    Veel succes met alles in Laos.

    Groetjes Marieke

    Tante Ria en Suzan

  • 31 December 2012 - 23:28

    Willeke:

    Hey Sander,
    Heel veel geluk en maak er wat van!
    En natuurlijk alle gezondheid voor in het nieuwe jaar.
    X
    Willeke

  • 01 Januari 2013 - 15:58

    Ria En Gerard:

    Hey, Sander.

    Ik hoop dat het je goed gaat daar.
    Bedankt voor het leuke verslag wat je weer gaf .
    Een heel fijn en gezond en gelukkig 2013.

    Groetjes Ria en Gerard de overbuurtjes.

  • 01 Januari 2013 - 16:49

    Robert En Sabine:

    Ha Putje,

    Leuk om weer een verslag van je reis te kunnen lezen.
    Wij wensen je vanuit Oirschot het allerbeste toe voor 2013.
    Hopelijk in goede gezondheid en veel nieuwe reisavonturen.

    Groeten Robert, Sabine en Flore

  • 02 Januari 2013 - 11:50

    Sniet:

    Haa Sander,
    Je hebt weer goede dingen gedaan, super!
    Mooi om te lezen dat je voor weinig geld veel mensen blij kunt maken.
    Ik kijk weer uit naar het volgende deel van je verslag.
    Jij daar ook een gelukkig nieuwjaar en veel plezier.
    Gr. Sniet

  • 04 Februari 2013 - 19:19

    Pap Mam:

    SANDER PROFICIAT MET JE 31 STE VERJAARDAG
    GR PAP MAM

  • 04 Februari 2013 - 23:05

    Frans Putmans:

    hallo sander
    op de eerste plaats gefeliciteerd met je verjaardag
    hoe gaat het met je in het verre laos
    met mij gaat het weer goed
    sander groetjes
    frans en corrie putmans

  • 13 Februari 2013 - 23:55

    Maaike:

    Hi Sander, can we meet in vieng phouka? I would like to work with eachother. Please contact. Lost of love Maaike

  • 14 Februari 2013 - 00:13

    Maaike:

    Hi Sander, je bent mij waarschijnlijk al lang vergeten, maar ik ONS absoluut niet! Ik wil graag met jou iets ondernemen. Please contact: maaikeleppink@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Dit is mijn Waarbenjij.nu website. Hierop kun je zien waar ik zo'n beetje ben en wat ik doe. Tot nu toe heb ik de kans gehad om al over de 40 landen te bezoeken en dat worden er hopelijk nog veel meer.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 620
Totaal aantal bezoekers 120382

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2012 - 15 Mei 2013

Vertrek naar Laos

14 April 2009 - 04 December 2009

China en meer...

23 November 2010 - 30 November -0001

Azië terugkeer en nieuwe plannen

Landen bezocht: